Goldenspecialen 2022

15.08.2022

Då har vi varit iväg på Goldenspecialen i Gammelkroppa, Värmland igen.

Åkte dit med känslan av att vi backat lite i utvecklingen på senaste tiden och att jag skulle ta detta som en ren apporteringsträning. 

På ruta 1 var det fotgående mot vatten och en markering i lite vass på andra sidan av ett lite strömmande vatten. Loke spikar den och gör en perfekt avlämning och vi får 20 p. Nu växer mina tävlingshorn och det är inte längre "träning"... 

Vidare till ruta 2 där vi blir sittande länge eftersom funkisarna hade lunch. Denna ruta var en utmaning eftersom vi stod på en väldigt liten yta med en "brant" framför oss. Skytten stod på ena sidan av en kraftledningsgata och kastet kom lite inne i skogen åt andra hållet. Jag riktade in honom rätt från början så han gick spikrakt, men fick ringa in apporten i blåbärsriset. Efter avlämningen hade han liksom ingenstans att ta vägen, så det blev lite mankemang innan jag fick på kopplet och därmed poängavdrag. Vi fick 14 p.

Ruta 3 var en riktig utmaning med vansinnigt ojämn mark på väg mot vatten. Fotgående med bomskott och sen en markering mot vattnet som han spikade. På väg in lades en ny apport ut på samma plats. Jag brukar skicka honom med "apport" om det är på samma plats, men eftersom avstånd och terräng var knepigt skickade jag på ett linjetag. Han gick spikrakt ut och jag tänkte nog att han skulle få den i näsan, så glömde att blåsa stopp. Han fortsatte alltså rakt ut förbi apporten. Fick blåsa tillbaka honom och dirigera i farten till rätt område och stoppa på rätt plats och sen blåsa närsök och då tog han den direkt. Domaren gav mig avdrag för att jag inte var proaktiv, men berömde honom för att han var så dirigeringssäker. Vi fick 15 p.

Ruta 4 var en ganska enkel markering i strulig terräng, som han spikade snabbt och säkert. 20 p.

Ruta 5 låg i en uppförsbacke med klippt gräsmatta med en liten dunge i mitten, omgiven av högt gräs och sly. Här var det två enkelmarkeringar, som måste in båda två för att man skulle få poäng. Den första hamnade i högt gräs och kluriga skuggor, men han tog den med hjälp av vinden, så som han ofta gör. Den andra hamnade på det klippta gräset och här var ju utmaningen att han inte skulle springa över ut i gräset bakom plus att den hamnade i en liten svacka i gräsmattan. Den spikade han blixtsnabbt och vi fick 18p.

Allt som allt blev det 87 p och ett Excellent (fd 1:a pris dvs minst 80p) och en 3:e plats på samma poäng som 2:an, men hon hade 1 p mer på sitt 4:e resultat.

Det var inte många som lyckades få poäng på alla rutor, så det var ett rejält svårt Working Test i alla klasser.  Otroligt nöjd med hans insats, full av energi, mod och uthållighet och kommunikationen var underbar - Vi var ett team! 

© Tinas Tasseri AB, tina@tinastasseri.se, 070-337 02 20. Företaget innehar F-skattsedel.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång