Hur tränar vi vår hund egentligen?

17.11.2020

Sitter och funderar på hur vi hundägare tänker runt hur vi egentligen tränar vår hund.

Möter nästan dagligen hundägare som vill ha en lydig, duktig och tyst hund som kan föra sig i salongerna, hundägare som vill ha hundar med 100%-ig inkallning, hundägare som vill att deras hundar i alla lägen ska utföra momenten perfekt.

Vilka krav! Skulle vi ens själva kunna leva upp till dessa krav?

Jag är övertygad om att de flesta hundar vill ha en glad och nöjd matte och husse, som visar glädje och ger dom trygghet och kärlek, men ger vi dom verkligen förutsättningarna att göra rätt?

När mina hundar inte gör det jag vill, måste jag som steg 1 vända blicken till mig själv: 

  • Har jag varit tydlig? 
  • Förstår hunden verkligen vad jag menar eller behöver jag ändra något? 
  • Är hunden idag motiverad att följa mitt initiativ?

Och utifrån dessa frågor sen fundera på hur jag kan förändra min kommunikation för att nå fram.

Om inte min första idé fungerar får jag, så att säga, gå tillbaka till ritbordet och hitta andra sätt att prova. Ibland behöver jag fundera flera dagar innan jag kommer på riktigt bra nya idéer att prova. Detta gör att jag utvecklas och träningen blir roligare för oss båda! Det finns inte en universallösning på alla hinder vi stöter på.

Om vi inte jobbar på detta sätt utan fortsätter att kräva att hunden ska göra rätt hamnar vi oftast i ett av två lägen: att hunden väljer att göra något annat istället t ex nosa, gå sin väg eller att hunden blir helt passiv, för att inte göra fel och på sätt väcka vår eventuella vrede eller frustration.

Det vi alltid måste komma ihåg att det är en levande, kännande och tänkande varelse - inte en maskin. Precis som vi har en hund ibland "dåliga dagar", är inte på humör eller bara trött. Precis som för oss kan orken ibland tryta efter en mycket kort stund.

Så råden är:

  • Träna aldrig när du är trött, arg, lätt blir irriterad eller frustrerad. Din hund ska alltid vara helt trygg med att du är vänlig och rättvis
  • Ta pauser i träningen, lek eller bara vila tillsammans 
  • Sluta gärna när det går som bäst eller när hunden efter flera försök till slut gör rätt
  • Se om du kan hitta delmål på resan mot det färdiga resultatet
  • Om saker inte går som du tänkt dig - ta ett steg tillbaka och analysera vad som gick fel och hur du kan göra annorlunda

Hundträning kräver eftertanke, tålamod och klokskap för att ge resultat och dessutom en mycket stor portion kärlek! 

© Tinas Tasseri AB, tina@tinastasseri.se, 070-337 02 20. Företaget innehar F-skattsedel.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång