När det är jobbigt att vara hundägare

16.04.2021

På många kurser och privatträningar råkar jag på hundägare, som sliter sitt alltmer grånande hår för att det blir stökigt. Hunden skäller, piper, hoppar och biter. Hunden har fokus på allt, utom sin ägare. Känner du igen dig? Du är inte ensam och jag har också varit där! 

Många av dessa ägare har dessutom ibland blivit utslängda från tidigare hundkurser, fått rådet att riktigt läxa upp hunden "så den lär sig lyssna". Sådant gör mig så otroligt ledsen! Jag tycker vi sviker både hundägaren och hunden! Jag vet att dessa råd endast leder till en eskalerande konflikt mellan ägare och hund alternativt att du får en hund som lyder för att den MÅSTE och är rädd för konsekvenserna. Detta blir i längden ingen bra relation och ägarna mår dåligt. Man vill ju vara snäll mot sin älskade hund!

Jag får ofta höra av ägaren att den känner sig som en dålig husse/matte, när hunden härjar runt. Inget kan vara mer fel!

Jag brukar säga: Du ska aldrig känna dig misslyckad! En misslyckad ägare/tränare är i mina ögon en person som brukar våld mot sin hund, aldrig ber om hjälp och slutar att försöka förändra situationen, hitta nya vägar. Att ägaren vänt sig till mig säger mig att detta inte är en dålig hundägare, eftersom den är här och ber om min hjälp!

Min grundtanke i all träning är att hunden i grund och botten vill göra rätt och när det går fel behöver vi fundera på om hunden inte förstår mig, att jag gjort det för svårt för hunden, är jag otydlig (vet jag ens själv vad det är jag ska göra?) eller om det kan finnas någon annan orsak till att det inte funkar som jag tänkt. Är hunden trött, hungrig, behöver rastas, har den ont, tränats för intensivt och inte fått vila emellan? Är jag trött, hungrig, har ont, är irriterad på/ledsen över något som i sig inte har med hunden att göra? Allt detta gör kommunikationen mellan oss mer komplicerad.

Om jag ärligt (gett det tid och varit konsekvent) har provat en metod för att nå mitt mål och det inte funkar - tja, då var det inte rätt metod och då måste jag tänka till hur jag kan göra på något annat sätt. Det är det som är utmaningen i hundträning och det som är roligt. Om allt bara funkade klockrent direkt skulle vi bli bekväma och troligen rätt självgoda... Här kan vi behöva få hjälp för att hitta nya sätt. Jag vänder mig ofta till andra för att få nya idéer och infallsvinklar.

Jag säger ofta till mina kursdeltagare att försöka släppa på prestigen. Man behöver faktiskt inte vara bäst på kursen, ha den mest välartade hunden. Även om detta är din 20:nde hund är detta en annan individ, än de tidigare, och ni behöver hitta just ert gemensamma språk, känna just eran relations styrkor och svagheter. Om du, som känner din hund, vet att den övningen vi ska göra på kursen är alldeles för svår för din hund idag - gör något annat eller be om hjälp att förenkla övningen. 

Jag har haft kursdeltagare som varit på väg att gå sin väg för att hunden är oregerlig på första tillfället, som sen fått alternativ att jobba med och som sedan på sista tillfället lyckats bäst av alla och senare även gått ut på tävlingsbanan och gjort toppenresultat.

Jag har haft kursdeltagare som lämnat över kopplet till mig för att dom helt enkelt inte orkar mer och behöver en paus. Det är en klok hundägare i mina ögon! Vi behöver alla hämta andan ibland när det blir för mycket! Och vi behöver ibland se att det är möjligt att åstadkomma en övning med hunden för att få tillbaka tron på att det kan lyckas.

Det svåraste vi behöver lära oss, när vi hamnar i dessa situationer, är att hitta lugnet, andas och sänka axlarna. Vi behöver lära oss att sluta tjata på hunden och träna oss att kommunicera ordlöst eller med en glad, mjuk röst. Det är DÄR vi kan mötas: hunden och jag! Det är DÄR vi kan börja kommunicera och ha roligt tillsammans. Din känsla och sinnesstämning kommer att speglas hos din hund!

Effekten blir då att hunden är mer benägen att lyssna på mina initiativ och släppa kompisarna, doftfläckarna och de mumsiga pinnarna på backen.

OCH, sist men inte minst, det är mitt ansvar som instruktör att försöka hjälpa dig att hitta en ny väg att vandra med din hund och jag, personligen, ger inte upp om inte du gör det!

Ha en underbar vårhelg tillsammans med din bästa vän! ❤️

© Tinas Tasseri AB, tina@tinastasseri.se, 070-337 02 20. Företaget innehar F-skattsedel.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång