Nyår och frihet

08.01.2022

Vi har precis kommit hem efter en tur ner till Gotland. Här är det lugnt och skönt för hundarna under nyår, även om ingen av dom är det minsta berörda av fyrverkerier eller smällar. Kanske just därför! Jag är så mån om att dom ska fortsätta tycka att skott är det roligaste som finns. När det smäller händer det roliga saker! Vi har våra promenader där dom får springa fritt, utforska världen och bada i havet (läs: Loke, som kastar sig i oavsett om det är isflak eller ej). Det ger också möjlighet till bra träning både vad gäller apportering, stadga och inkallning varje dag. Att kunna få en hund som just påbörjat acceleration mot havet och ett gäng fåglar att tvärvända när jag blåser i pipan på flera hundra meters håll, att kunna skicka på långa linjetag över stenvastar och diken, att kasta dummies med båda hundarna lösa och sedan skicka den ena utan att den andra också sticker iväg, att träna stoppsignal och se att båda hundarna omedelbart stannar upp och vänder sig mot mig, att kalla in och sedan gå fot långa sträckor, för att sen släppa iväg hundarna i vild lek och galopp - det är vardagslyx!

Nu är det dock dags för vardag igen, med kurser och privatträning. Jag längtar verkligen efter att köra igång igen efter denna lilla paus!

Det är ju också i vardagen vi får till träningen, som vi sen kan använda i jakten, på prov eller tävling. Jag kan med gott samvete säga att jag aldrig går en promenad utan att vi tränar någonting och grabbarna älskar detta. Så glöm inte att träna på era promenader - det finns alltid något roligt att hitta på!

© Tinas Tasseri AB, tina@tinastasseri.se, 070-337 02 20. Företaget innehar F-skattsedel.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång