Sommarens utmaningar

16.08.2023

Det har varit en märklig sommar på många sätt. Som en del av er vet har jag dragits med en jobbig hosta ända sen före midsommar och läkarna hittar inget fel på mig. Bara en tröttande, eländig hosta, som inte ger sig...

Inte nog med detta, Zeke har dragits med en hälta. Jag misstänker att den kommer från korsryggen. Vi har fått veterinärtid i början av september först, så han får gå på smärtlindring i väntan på detta. Galna väntetider!

Allt detta har gjort att träningen mer eller mindre legat på is. Trots detta valde jag att starta Loke på Working Test öppenklass på Gotland och på Goldenspecialen. Vi är inte riktigt klara för den nivån, men eftersom han gått så fanatiskt bra i nybörjarklass vill jag inte ligga kvar där, utan utmana oss. Resultaten blev dock inte direkt strålande.

På Gotland var vi enda goldenekipaget i öppenklass och i elit var det bara labbar. Vi nollade två rutor mest pga mig. Jag var inte tillräckligt tydlig i skicken och missade även helt var en markering föll, så jag inte kunde hjälpa honom alls. En ruta skötte han galant, med fotgående efter skytt  och sen en svår, lång markering följt att linjetag uppför en slänt med flera plank. Dirigering är vårt bästa område (bara jag har koll på var dummyn är dvs...).

På Specialen var målet att inte nolla fler rutor, men ack; det blev 3 nollor tyvärr. På första ruten satte vi full pott och jag kände att: "Detta kan nog gå bra!" Men icke!  På rutan tre fick han in båda apporterna på ett i mitt tycke mycket bra sätt, men domaren gav bara 12 p för att han inte spikade en av dom. Han fick in första apporten på alla övriga rutor på ett strålande sätt, men sen gick vi bet på nr 2 (igen för att jag inte har riktigt koll...).

Om jag summerar apporteringen, så är jag ändå otroligt glad över hans fart, arbetslust och envetenhet i arbetet. Han vill verkligen hitta apporten! Sen ÄR öppenklass betydligt svårare än nybörjare, så jag får låta det ta tid och träna på de delar där vi brister, som att jag måste ha koll 100% på var markeringar landar, hjälpa honom redan i skicket, träna på fler markeringar (trippel och kvadrupel, som också jag ska ha koll på) samt att någon annan skickar på diagonalen framför oss.

Vi skulle också tränat Avanceradklass i rallyn och det har vi inte heller hunnit med, men redan i morgon ska vi tävla, så jag får liksom ta det som det är och träna på framåt istället. Vi har tränat momenten, men ingen banträning.

Summa summarum: Var inte rädd att gå ut och tävla även om ni inte är klara. Se det som träning och varje tävling ger ett kvitto på vad ni kan och vad ni behöver träna mer på. Det ger superbra idéer om träningsupplägg!

© Tinas Tasseri AB, tina@tinastasseri.se, 070-337 02 20. Företaget innehar F-skattsedel.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång