Strålande debut för Loke på Working Test

16.08.2021

I helgen debuterade Loke på Working Test i Nybörjarklass på Goldenspecialen i Gammelkroppa, Värmland. 

Working test är en tävlingsform, tillskillnad från t ex B-prov som är en egenskapsbedömning, där man försöker efterlikna jaktliga situationer på 5 olika stationer. Provet genomförs med dummies och hela ekipaget bedöms. Du ska föra hunden så tyst och effektivt som möjligt. I nybörjarklass är det enkelmarkeringar med 1-2 apporter, där det är hundens jobb att ha koll på var dummyn är. Det kan även förekomma enklare dirigeringar i samband med markeringen. Fotgående ska ingå på minst 2 rutor. Maxpoäng på en ruta är 20 p. Maxpoäng totalt är 100 p. För att tilldelas ett 1:a pris krävs minst 75 p samt poäng på alla rutor.

Läs gärna mer på: https://ssrk.se/wp-content/uploads/2020/02/Riktlinjer-WT-retriever-2021-03-05.pdf

Jag är mer än nöjd med min lille pojke. Han var stabil, fokuserad, lyhörd och hade en rasande fart i apporteringen. 

På ruta 1 var det fotgående, bomskott och en markering i lite myrmarksaktig terräng på en liten udde, som han skötte utmärkt. Han var het och supertaggad, så jag gav nog nåt extra kommando, vilket gav oss 19 p.

På ruta 2 var det en markering i öppen skogsmark, över en stock i ett nedförslut, så jag såg bara svansen på honom. Här blev det full pott 20 p!

På ruta 3 var det fotgående med bomskott under gång och sen en vattenmarkering i vass. Här blev han lite vimsig så jag behövde dirigera honom. Tyvärr låga poäng till följd av detta, endast 5 p. Nu vet jag vad vi behöver träna på!

På ruta 4 var det en markering i skogsmark med en uppförsbacke och massor av träd. Jag tog det säkra för det osäkra och satte ut händerna för att han skulle se mig, vilket domaren tyckte var helt onödigt, så vi landande på 17 p och jag fick bra tips om hur jag kunde uppnå samma sak utan poängavdrag.

På ruta 5 var det en markering in i hög markvegetation där det kastades ytterligare en apport när han var på väg in och sen skulle han dirigeras dit. Eftersom jag tränat att om jag bara skickar igen så finns det mer på exakt samma plats behövde jag inte dirigera honom. Han hade dessutom fullt fokus på rätt plats, så jag bara skickade. Domaren frågade mig varför jag inte dirigerat och jag svarade "Varför stöka till det, han vet att det finns mer där om jag bara säger apport". Domaren skrattade och gav oss 20 p!

Så... totalt 81 p på debuten! Jag är som sagt MER än nöjd! 

Loke min lilla stjärna!

© Tinas Tasseri AB, tina@tinastasseri.se, 070-337 02 20. Företaget innehar F-skattsedel.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång