Valp - ett år senare

15.07.2020

Läste just en fråga om valpar, som jag inte kunde låta bli att svara på: Vad var det första du lärde din valp? Mitt svar blev, att vara trygg nära mig och kunna koppla av. 

Efter lite mindre än 2 veckor kom han till mig en förmiddag och bad om att få bli upplyft. Vi satte oss i soffan och han somnade på några sekunder. Jag kan ärligt säga att han aldrig haft ett kvällsryck, han kom och ville vila nära, innan det gick så långt att han blev övertrött. Det är fortfarande så. 

Det jag också lärde honom var att tycka att mina händer är den bästa platsen på jorden. Och idag kommer han gärna in på min vänstersida, trycker huvudet mellan min hand och mitt ben och sen bara vilar han där. Handen ner vid sidan har blivit en tyst inkallningssignal.

En sak till jag gjorde var att använda pipan. Innan jag satte ner matskålen, två signaler. Stoppsignalen (en kort signal) snappade han upp när jag blåste på Zeke, så en vecka efter att han kom till oss satte han sig och tog kontakt vid signal. Lite "Do-as-I-do" fast hund till hund.

Så det jag tränade var alltså relation, relation och sen ännu mer relation. Han kunde i princip bara sitt namn och signalerna med pipan när vi kom till valpkursen vid 5-6 månader. 

Loke är nu dryga året. Han kan betydligt mer nu, men de grunder jag lade under de första veckorna finns alltid med oss i vardagen och jag förvaltar dom ömt. Han är en väldigt stabil, följsam, orädd och glad unghund!  ❤️ 

Så råden är:

- Skapa lugn och trygghet nära dig, så valpen har en plats att koppla av

- Låt valpen få uppleva spännande saker med dig som en trygg punkt

- Ha inte så bråttom att lära valpen massor av kommandon

och sist men inte minst; bitandet går över! 

© Tinas Tasseri AB, tina@tinastasseri.se, 070-337 02 20. Företaget innehar F-skattsedel.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång