Vidareutbildning och terapihund

11.02.2023

Loke och jag har verkligen haft fullt upp med allt möjligt de senaste månaderna! Förutom den vanliga apporteringsträningen har vi börjat bli redo att starta i såväl Lydnad Startklass och Rallylydnad Nybörjarklass. Vi nöter också klass 1 i lydnaden och det går riktigt bra förutom fjärrdirigeringen där han gärna "kryper" närmare i varje skifte. Han vill ju helst vara NÄRA! Detta är en bra egenskap i vår terapihundsträning, men inte i lydnaden tyvärr :)

Loke och jag har också klarat av det externa, praktiska terapihundsprovet där hunden ska kunna hälsa fint, apportera många olika föremål, kunna vila stilla om vi människor har ett samtal, vilja gosa med en främmande person, kunna göra flera olika tricks och sist men inte minst klara av att jag lämnar rummet under 3 min utan att bli orolig och stressad. Han klarade detta med bravur!

Nu återstår praktik där vi ska jobba med personer som kan behöva stöd av en terapihund i såväl aktivitet, som vila. det ska bli fantastiskt roligt och jag söker nu efter sådana personer som vill få gratis terapihundsträning. Tipsa gärna andra! Sen måste jag också jobba med annat i utbildningen t ex bokrecensioner, praktikrapporter, delta i handledning, examensarbetet och förbereda mig för den skriftliga tentamen. Det är inte lätt att sitta på skolbänken igen, men eftersom jag älskar att lära mig nya saker är det hanterbart!

Dessutom har jag gått Hundens hus Master class för hundpsykologer, vilket var jättespännande, med det senaste i metodiker, forskning och dessutom handledning i problemhantering inom hundpsykologarbetet tillsammans med kloka kollegor i branschen.

Nu väcker alla dessa studier en mängd nya tankar och idéer. Den senaste är att jag skulle vilja utbilda mig inom KBT på humansidan och sen jobba tillsammans med Loke i terapirummet. Nu kan ju någon tycka att "herregud, människan är ju alldeles för gammal för att hoppa på ytterligare ett yrke", men vet ni, min devis är att man blir aldrig för gammal för att utvecklas. Min nyfikenhet kommer i alla fall inte stillna förrän dom skruvat igen kistlocket och kanske inte ens då... Ha en (h)underbar helg!

© Tinas Tasseri AB, tina@tinastasseri.se, 070-337 02 20. Företaget innehar F-skattsedel.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång